söndagen den 27:e maj 2012

Dagens gnäll: ouppfostrade kunder


funny gifs

Med jämna mellanrum får jag specialbeställningar på juveler, vilket är hur roligt som helst! Nån som har sett en ring eller brosch de gillar, fast som hellre skulle vilja ha en annan färg eller ett annat djur. Ofta är det bråttom. Jag fixar, säger jag alltid. Släpper det jag har för stunden, köper in nytt material och jobbar hela natten tills det är klart. Och sen hör personen aldrig av sig mer. Skulle de höra av sig och säga att de ångrat sig vore det en sak. Men att inte höra av sig alls, det är bara rakt av ouppfostrat!

19 kommentarer:

  1. Ja verkligen! Kan du inte ta betalt i förväg när det handlar om custom-beställningar? Pröjsa först liksom!

    SvaraRadera
  2. Jag tar alltid betalt i förskott för beställningsvaror och "custom orders", det lärde jag mig den hårda vägen efter ett halvår av irritation ;). Nu är både jag och kunderna mycket gladare :D

    Älskar halsbanden med hjärtat!

    SvaraRadera
  3. Instämmer! Jag känner till det där allt för väl. Förbetala låter som en bra lösning.

    SvaraRadera
  4. TÄnkte precis skriva som övriga...låt kunden betala först....

    SvaraRadera
  5. Drömmer om en hjärnbrosch. Eller hjärtbrosch. Eller kanske något djurhuvud. ÅH KARIN VARFÖR ÄR ALLT DU GÖR SÅ FINT?

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där. Är så jävulskt frustrerande!
    På den tiden jag hade msn så lade jag till en kund på kontaktlistan så vi enkelt skulle kunna diskutera och hålla kontakt under arbetets gång. Då jag satt igång och börjat måla, var en rätt stor oljemålning, så slutar hon helt plötsligt komma online innan jag ens hunnit visa upp tavlan och sen hörde jag aldrig något mer från henne. En gång för en hel bunt med år sen gick jag med på att en som beställt porträtt skulle få betala senare då lönen kom och lämnade över tavlan, såg aldrig röken av några pengar. Nu för tiden tar jag i regel en förskottsbetalning på halva priset de gånger jag tar emot beställningar och resten får de betala då de fått bilden. Har dessutom ett konto hos ett inkassoföretag så jag kan skicka räkning och inte behöver lägga så mycket energi på att jaga folk om det skulle behövas...

    SvaraRadera
  7. Nä? Seriöst? Att folk gör så, fy vad trist!
    Hoppas du slipper sånt från och med nu!

    SvaraRadera
  8. Men fy. Och dessvärre: Jag känner igen detta väldigt väl. Jag har virkat och stickat en det på beställning. Jag sprang runt och köpte garn och fixade och trixade och mätte och funderade. Och sen när det var klart hörde jag inget mer. Sen sitter man där och känner sig lurad och utmattad.
    Tyvärr har detta fått mig att bara vilja sälja/byta/skänka det jag redan har färdigt. Vilket är lite trist för det är ju kul att prova nytt och roligt när människor har nya idéer.
    Skicka ett argt mail. Bara för att.

    SvaraRadera
  9. Jag har varit med om samma sak. Det är inte roligt med tanke på all tid och möda man lagt ner.

    SvaraRadera
  10. Ja, förskottsbetalning är nog enda alternativet, känns bara så himla tråkigt.

    SvaraRadera
  11. Trist att de inte tänker på att att någon annan lägger ner tid och pengar för deras skull. Dålig stil!

    SvaraRadera
  12. Vadå inte hör av dem? Skicka en faktura bara och kommer den inte in så skickar du en påminnelse, sen hjälper Kronofogden så gärna till så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är inte gnäll utan fullkomligt rättmätig vrede. Så det så. Och tag rådet om förskottsbetalning på allvar. Det är inte otrevligt att rakt av informera om att du alltid tar förskottsbetalt på beställningsjobb.

      Radera
    2. Och min kommentar hamnade ju fel och har ju inget med kommentaren kl 14:29 att göra. KLantigt av mig. Men visst, skicka faktura, det tycker jag.

      Radera
  13. Jag vet PRECIS vad du menar, jag har en hög här med säkert tio beställningar från folk som aldrig hört av sig när det väl är klart! Jävla spån!
    Jag har blivit så förbannad vissa gånger att jag bara vill lägga upp bilderna och säga att känner du personerna på bilden så hälsa dom att de suger!

    Men det gör jag inte. För jag är en mes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skicka dom till mig så lägger jag upp dom här!!

      Radera
  14. Men varför talar ni om att "de aldrig hör av sig"? Låter ju som om ni sitter och väntar- ni är ju utförare och företagare (antar jag?), det är ju kunderna som sitter och väntar på er faktura! Har man fskattsedel och skickar faktura blir det aldrig surt, bara att lämna iväg till inkasso! : )

    SvaraRadera
  15. Jag tycker också att ni ska ta betalt i förskott. Som kund skulle jag absolut inte tycka att det var konstigt, snarare rätt normalt.

    Sen har jag funderat på alla djurkroppar du har, Karin. Kan du inte borra fast dem på en planka så du får en fin knopphängare att hänga väskor och halsband på? Nu kanske du redan har gjort en sån, jag är ny läsare och har inte hunnit igenom alla inläggen (har prioriterat "Djuren" och sagt "naaaaaw" varje gång jag sett kattbilderna).

    /Maria

    SvaraRadera
  16. Jag håller med: Ta betalt i förskott! Och kanske lite extra för att det är en specialbeställning?

    Underbart charmig katt, för övrigt, haha

    SvaraRadera